GYEREK ÉS A STRESSZ

A stressz a szervezetre ható különleges megterhelés. Amik okozzák, azokat stresszoroknak nevezzük. Amikor az életünkben jelentkező krónikus stresszt nem kezeljük, testünk soha véget nem érő kudarcot szenved a “menekülj vagy harcolj” válaszreakció kényszere miatt. Ha nem tanulunk meg jól bánni a stresszel, fájni fog a fejünk, a hátunk, fekélyünk lesz, szív,-ér,-keringési problémáink stb.

Gyermekeink ugyanebbe a stresszel teli, bonyolult világban élnek. Az ő szervezetük is ugyanazzal a biokémiai reakcióval válaszol a stresszre. Nekik is fáj a fejük, a gyomruk, a hátuk, görcsöl a hasuk stb. Ismeretes, hogy stresszes állapotban nem jól döntünk, fáradtak, dekoncentráltak, ingerlékenyek vagyunk. Ebből adódóan többet hibázunk, amiért persze később okoljuk magunkat. Kevesebb a sikerélményünk, csökken az önértékelésünk, depresszióba eshetünk stb. Sajnos egyre több a depressziós fiatal, akik vagy zűrös bandába keveredve próbálnak tartozni valahova, vagy valamilyen kábító hatású szer valóságot elnyomó ábrándképeibe kapaszkodnak. Nem születünk stresszkezelő technikákkal, ezeket el kell sajátítani, sőt stressztűrő képességünk is egyéni.

A probléma nagy részét az okozza, hogy a legtöbb felnőttnek, így a legtöbb gyereknek sem alakultak ki a stressz kezeléséhez szükséges készségeik.

Alapvetően a stressz teljesítményekre, kreativitásra sarkall, növekedni tudunk általa, ám egyes gyerekek és felnőttek a stresszt problémának élik meg, annak látják, nem pedig kihívásnak. Így gyakran maguk gerjesztenek saját stresszorokat a hozzáállásukkal, félelmeikkel.Ez az eljárás segíti a koponya környéki izmok ellazulását és azok funkcionális zavarainak megszüntetését.

A gyerekeknek eszközökre van szükségük ahhoz, hogy szembenézzenek életük kihívásaival. Olyan eszközökre, melyek segítségével megváltozna a hozzáállásuk a stresszorokkal szemben. Hiszen, minden csak addig nehéz, míg rá nem jövünk a megoldásra. Támogatnunk kell őket, és olyan készségeket kialakítanunk bennük, hogy megbirkózzanak bármivel, ami velük történik: legyenek magabiztosak, járjanak egyenesen, merjenek sikereket megélni, az érzelmeikről beszélni, segítséget kérni, kiállni önmagukért, nyilvánosság előtt szerepelni stb.

Ha azt érzik, hogy vannak belső erőforrásaik, ha tudják, mikor és hogyan kérjenek segítséget, akkor képesek lesznek kezelni az élet kihívásait. Ha megtanítjuk gyerekeinknek kezelni a számukra stresszes helyzeteket, nagyon sokat teszünk értük, ha nem a legtöbbet. Hiszen, helyettük nem élhetjük az életüket, nem tanulhatunk, nem vizsgázhatunk le, nem mehetünk állásinterjúra, de hozzájárulhatunk ahhoz, hogy megtanulják belső tartalékaikat használni, bízni önmagukban, s így saját elhatározásaik alapján majd tiszta fejjel tudnak döntéseket hozni. Gyermekeink egészsége és jólléte szempontjából a helyes nevelés és minta, legalább annyira fontos, mint az átadott gének.

A test állandóan egyensúlyi állapotra törekszik. Stressz alatt azzal kísérli meg kompenzálni az egyensúly megbomlását, hogy aktiválja saját biokémiai változásait. A fiziológiai egyensúly megbomlásának a betegségre való nagyobb érzékenység lehet az ára.

Hogyan segíthetünk gyerekeinknek a stressz kezelésében? Hogyan teremthetünk olyan légkört, melyben megerősítést kapnak, és biztonságban érzik magukat?

Ami segíthet:

* kineziológiai oldások,

* kiscsoportos stresszkezelő tréningek,

* egyénre szabott tanulási technikák,

* szükség szerint képességek fejlesztése, korrepetálás

* lazítás, kikapcsolódás megtanítása,

* helyes példamutatás, életvezetés,

* megfelelő sporttevékenységek,

* állatok közelségének terápiás előnyei pl. lovak, kutyák, egyéb kisállatok




Copyright 2010 All rights reserved - TÁLTOSLÉPCSŐ - minden jog fenntartva.